2015. augusztus 13., csütörtök

Google Drive 1. - alapok

1. Felhő alapú alkalmazások
Elérkezettnek látom az időt arra, hogy teljes részletességgel megtárgyaljuk a felhő (cloud) alapú alkalmazások használatát is, ugyanis:
  • egyre többen tárolják adataikat a felhőben, mert ott nagyobb biztonságban érzik őket, vagy mert másokkal is meg akarják azokat osztani,
  • szeretnének dokumentumokat másokkal közösen létrehozni úgy, hogy ahhoz azokat nem kell folyamatosan küldözgetni a közreműködök között,
  • nagyméretű mellékleteket kívánnak leveleikhez csatolni,
  • stb.
Mindezek a feladatok megoldhatók az úgynevezett felhő alapú tárolási technológián alapuló rendszerek segítségével.
Ezek közül a piacvezető a Google Drive, melyet már több korábbi posztban is megemlítettem. Elsőként ezeket szeretném felsorolni:
2. A bejelentkezés második lépése
(ma már nem szerepel ott a pirossal bekarikázott opció)
  • Szó esett arról, hogy a segítségével miként lehet a nagy levélmellékletek okozta problémákat áthidalni (Nagy mellékletek);
  • Megtárgyalásra került az is, hogy mi a módja a már felhasznált és még felhasználható tárhely nagyságának ellenőrzésének (Mennyi tárhelyem van még a Google fiókjaimban?);
  • Röviden ismertetésre került a teljes Google Drive is, de mivel abban azért nem mindenről esett szó, írom ezt a cikksorozatot (Google Drive);
  • Mindezek mellet szó esett még arról, hogy miként tudunk kijelentkezni bármely számítógép előtt ülve a Google fiókunkból. Erre akkor lehet szükségünk, ha egy publikus helyen csak bezártuk a böngészőt, anélkül, hogy kijelentkeztünk volna a fiókunkból. Ha egy másik személy ilyenkor leül a gép elé, és megnyitja a Google valamelyik szolgáltatását, rögtön a mi dolgainkat láthatja. (Kijelentkezés a Gmail fiókból)!

A felhő alapú tárolási rendszerek és alkalmazások jellemzői

Mivel szándékaim szerint ez egy alapos cikksorozat szeretne lenni, elsőként az alapokról, a technológiáról néhány mondat:
  • A megoldások mindegyike azon alapul, hogy az adatok tárolása nem a saját gépünkön, hanem egy, az interneten keresztül elérhető gépen történik. Lehet, hogy nem is egy, hanem több gépen, melyek helye a szempontunkból valójában teljesen lényegtelen;
  • A rendszerek nagy előnye az, hogy az adataink bárhol és bármikor elérhetőek, nem tudjuk őket véletlenül otthon felejteni. Persze, egyetlen dologra szükségünk van hozzá: internetelérésre;
  • Az adatok nagyobb biztonságban vannak, mint a saját gépünkön, mert védelmükről erre szakosodott cégek és azok szakemberei gondoskodnak;
  • A tárhely az igényeknek megfelelően szabadon, költségkímélően növelhető;
  • Általában a legtöbb alkalmazás (szövegszerkesztő, táblázatkezelő, grafikai szerkesztő, de akár ügyviteli alkalmazások is, mint például számlázás, személyi nyilvántartás, raktári rendszer, elektronikus napló, stb.) használatához semmilyen program telepítésére nincs szükség. Csak egy modern böngésző kell a használatukhoz, melynek elindítása után meg kell adni a megfelelő webcímet, a felhasználónév és jelszó páros megadásával bejelentkezni az adott alkalmazást biztosító szolgáltató oldalára, és már dolgozhatunk is;
  • A mi gépünkön az ilyen programok aktualizálásához a fejlesztőknek semmit sem kell végezniük. Ez egy ügyviteli rendszer esetében a mai Magyarországon, ahol a jogszabályok túlságosan is gyakran változnak, óriási előny.
Jelen cikksorozatban ügyviteli rendszerekről nem lesz szó, csak adattárolásról, illetve általános irodai alkalmazásokról.

Legelterjedtebb felhő alapú tárolók

Az online adattárolási piacon a három legismertebb, és legelterjedtebb alkalmazás a Dropbox, a One Drive (korábban Skydrive), és a Google Drive. Talán az utóbbi a legelterjedtebb, ezért fogok erről írni.

A program indítása, regisztráció, bejelentkezés

A Google Drive használatához azoknak nem szükséges külön regisztráció, akik már rendelkeznek Gmail címmel. Magának a regisztrációnak a során feltétlenül adjunk meg egy már általunk használt mail címet, vagy a mobiltelefonunk számát, mert ha elfelejtjük a jelszavunkat, így lesz esélyünk a fiókunkhoz való hozzáférésre. Egyébként reménytelen a dolog, és rengeteg adatot elveszthetünk örökre! A robotok kiszűrése miatt itt is meg kell adni egy nehezen felismerhető képen lévő karaktersorozatot. Mivel minden egyéb is a szokásos, és erre mindössze egyetlen egyszer lesz szükség, az eljárást részletesebben nem ismertetem. Akinek mégis gondja akadna, kérjen segítséget gyermekétől, unokájától :-).
3. A Google Drive indítása
A bejelentkezés is teljesen olyan, mint ahogy azt már megszoktuk:
4. A bejelentkezés első lépése
  1. Menjünk el a www.google.com, vagy a www.google.hu webcímre (ha az előbbit Magyarországon tesszük, úgyis a www.google.hu fog megjelenni, és magyarul fog velünk diskurálni a gép);
  2. Kattintsunk rá a 3. képen jelzett rácsra, majd a Google Drive ikonra;
  3. Kattintsunk a saját fiókunkra, vagy ha az nem látszik, akkor a "Fiók hozzáadása" feliratra;
  4. Adjuk meg a fiókazonosítónkat, ami a Gmail-es mail címünk @ előtti része (ez elmarad, ha a 3. lépésben ott szerepelt korábban a saját fiókunk, és azt ki tudtuk választani). Elképzelhető, hogy amint elkezdünk gépelni, felkínálja a begépelendő adatot. Arra vigyázzunk, hogy mindig azokat a korábban az adott helyen már megadott azonosítókat kínálja fel, amelyek azonos betűkkel kezdődnek, mint amit már begépeltünk. Ha ugyanis egyszer elhibázzuk az azonosítónkat, a rossz is ott lesz a felkínáltak között!
  5. Kattintsunk a "Tovább" gombra;
  6. Adjuk meg a jelszót, majd megint csak "Tovább" (ez látható a 2. ábrán);
  7. Könnyen lehet, hogy nem a Google Drive jelenik meg, hanem a fiók védelmével, vagy más, hasonlóan fontos dologgal kapcsolatos oldal. Ilyenkor a 3. ábra szerinti lépéseket ismételjük meg.
Ha tetszett, ne felejtsed el a cikket megosztani! A felső Facebook lájk és megosztás a PC Suli Facebook oldalára vonatkozik, ez pedig a cikkre.

Ha a jobb oldalon / fent lévő reklám olyasmiről szól, ami érdekel, kérlek nyissad meg. Ez Neked semmibe nem fog kerülni, a PC Sulit viszont - tényleg csak pár forinttal - támogatja. Előre is köszönöm!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése