2016. január 17., vasárnap

Gimp képszerkesztő 4.

A mai leckében befejezzük a korábban félig elkészült képet. Ha ügyesek vagyunk, akkor az illúzió szinte tökéletes lesz. Ezután még két gyakori problémát fogunk megtárgyalni:
  • Olyan beltérben készült képeknél, ahol besüt a nap, a képek nem lesznek jók, mert lesznek túl sötét és túl világos területek. A képen például a templom ablakai túlságosan világosak, míg a padsorokból szinte semmi nem látszik. Természetesen van a problémára megoldás, mint az látható is: az ablakok sötétebbek, a padsorok világosabbak lettek, így minden jól látható.
  • Majdnem ugyanez a helyzet erős napsütésben, ellenfényben, vagy vízparton készült képeknél. A különbség csak annyi, hogy itt csak túl sötét helyek lesznek, melyeket világosítani kell. A képen is látszik, hogy a korrekció után felismerhető lett az arc, tehát érdemes az ilyen képeinket is korrigálni. Nem is tart a munka olyan sokáig, bátran vágjunk bele.

Ez a mai lecke kicsit hosszúnak fog tűnni, de ne ijedjünk meg, nem lesz nehéz. Bátran vágjunk bele a munkába. Akkor rajta!
Az előző részben (itt) eljutottunk addig, hogy már csak:
  • az egyes rétegeket át kell méretezni, elforgatni, majd a helyükre rakni,
  • illetve az árnyékokat meg kell rajzolni, mert különben lebukunk.
Ha nincs meg a munkánk, innét letölthetjük.

1. Átméretezés, forgatás, mozgatás

1.1 Átméretezés
Nagyon gyakran lesz arra szükségünk, hogy valamit átméretezzünk. Az átméretezés elindításához előbb kattintsunk az 1. képen piros karikával jelzett ikonra. Arra vigyázzunk, hogy mi adhatjuk meg, hogy az átméretezés az aktuális kijelölésre, vagy az aktuális rétegre vonatkozzon, ha van kijelölés is. Ezt az 1. ábrán piros négyzettel jelölt ikonokkal lehet szabályozni (a bekeretezettek közül a bal oldali a réteg, a jobb oldali a kijelölés, de ezt ki is írja a program, ha az ikonra állunk). Nekünk most a réteget kell forgatni, és ez szinte mindig így szokott lenni. A legjobb, ha nincs is kijelölésünk (a Ctrl + Shift + A kombinációval tudjuk az összes kijelölést megszüntetni), mert abból csak bonyodalmak származnak.
Az átméretezés indításakor megjelenő rács segítségével, annak sarkára állva húzással állítsuk be a méretet. Arra ügyeljünk, hogy csak akkor lesz torzulás mentes a művelet, ha a 2. ábrán bekarikázott láncszemek egybefüggőek (a láncra kattintással lehet ezt szabályozni). A műveletet befejezni az "Átméretezés" gombra kattintással lehet.

1. ábra
2. ábra
1.2 Forgatás
Időnként el is kell forgatni a képen valamit, aminek eljárását elindítani a 3.képen bekarikázott eszközzel lehet. A műveletre most is igaz, hogy az aktuális rétegre vonatkozik, amennyiben azonban van kijelölés, akkor mi dönthetjük el a piros négyzettel bekeretezett ikonokkal, hogy a réteg, vagy a kijelölés legyen a forgatás tárgya. Nekünk most is a réteget kell forgatni, és ez általában máskor is így szokott lenni. A legjobb ez esetben is az, ha nincs is kijelölésünk (ugye nem felejtettük el, hogy a Ctrl + Shift + A kombinációval tudjuk a kijelöléseket megszüntetni). Elvileg a forgatás középpontja is mozgatható, de erre ritkán lesz szükségünk. Magát a forgatást két módon is végrehajthatjuk:
  • Megfogjuk a forgatni kívánt objektumot, és az egérrel egyszerűen elforgatjuk.
  • Rákattintunk a forgatás tárgyára, és a párbeszédablakon adjuk meg a forgatás szögét. Az utóbbi módszert inkább csak finomításra ajánlom.
3. ábra

4. ábra
1.3 Mozgatás
Erre a műveletre - amennyiben egy kép tartalmába tényleg belenyúlunk - szinte mindig szükségünk lesz. Itt is igaz az, hogy ha van kijelölésünk, akkor el lehet dönteni, hogy arra, vagy a teljes aktuális rétegre vonatkozzon az eljárás (ezt most is a pirossal bekeretezett ikonokkal tehetjük meg). Persze most is a réteget kell többnyire választani, vagyis jobb, ha nincs is kijelölésünk (Ctrl + Shift + A). Itt azonban arra figyeljünk, hogy amit mozgatni akarunk, feltétlenül azt kell az egérrel megfognunk. Hiába van ugyanis mondjuk a napernyő rétege kijelölve, ha a szerzőre állunk, akkor azt fogjuk mozgatni. A mozgatott objektumot a képen kívülre is vonszolhatjuk, de természetesen csak a képen belüli része lesz látható. 

5. ábra
Feladat:
Ha nincs meg a munkánk, innét letölthetjük.
  • A múltkor félbehagyott képen a "napernyő1" réteget méretezzük át kicsit kisebbre (1.1 témakör);
  • Ugyanezt a réteget forgassuk el egy kicsit balra (1.2 témakör);
  • Ugyancsak ezt a réteget mozgassuk is el a bal alsó sarok irányába (1.3 témakör).
6. ábra
Feladat:
  • A "szerző" réteget is méretezzük át (1.1 témakör), majd húzzuk a helyére (1.2 témakör).
7. ábra

2. Fényerő

2.1 Teljes réteg, kijelölés fényerejének egyforma állítása
Amennyiben egy teljes kép alul, vagy túlexponált, akkor a fényerősség állításával az a hiba korrigálható. De szintén a fényerő állításával tudjuk a manipulált képeken az árnyékokat mesterségesen pótolni. Utóbbi esetben természetesen előzetesen ki kell jelölni azt, hogy mely területen akarjuk az árnyékolni. Mivel azonban az árnyékok határa általában nem teljesen éles, lágy széllel jelöljük ki az árnyék helyét. Egészen korrekten fogalmazva ez a napfény erejétől, illetve az árnyékot vető tárgy és az árnyékának távolságától függően változó sugarú lágy szél kell hogy legyen. Erről a témáról korábban a kijelölés tárgyalásakor még nem esett szó, ezért egy ábrát erről is becsempésztem ide. Mint látható, ki kell pipálni a "Lágy szél" elemet, majd beállítani a sugarat (a sugár azt adja meg, hogy hány képpont alatt megy át a kijelölés terület nem kijelöltbe).

8. ábra
Magát a fényerőt a "Színek" menü "Fények-kontraszt..." elemével lehet állítani (9. ábra). A 10. képen lévő párbeszédablakban a  bekarikázott csúszkát kell a kívánt irányba húzni. Amennyiben az "Előkép" kipipált, akkor a hatás rögtön látszik is.
9. ábra
10. ábra
De a cikk bevezetőjénél látható alsó képen előforduló problémát is így lehet korrigálni (ahol egy korlát mellet állok). Miről is van szó? Elég gyakori az erős napsütésben készült képeknél, hogy a fényképező a kép paramétereit (rekesz, expozíciós idő) nem a témához, hanem a sokkal világosabb környezethez állítja be. A következmény az, hogy a téma egy sötét folt lesz. A megoldás az, hogy egyszerűen kijelöljük azt a területet ahol világosítani kell a képen (ilyenkor persze nem kell lágy szél), majd növelni kell a fényerőt.

2.2 Fényerő ellentétes irányba módosítása
Olyan esetben, amikor beltérben készül a kép, de a nap besüt, a helyzet kicsit bonyolultabb (például egy templom belsejében, ahol az ablakok is benne vannak a képben). Ilyenkor ugyanis a kép egyes részeit sötétíteni, más részeit világosítani kellene. Persze erre is van megoldás. Mivel ez kicsit bonyolultabb, előbb az elv, azután a megoldás részletes "receptje".
A megoldás logikája az, hogy a képhez hozzáadjuk a saját fekete-fehér változatú fényerejének inverzét.
A megoldás részletes menete a következő:
  • Készíteni kell a képről egy másolati réteget, amihez a rétegek dokkablakban indítsuk el a réteg helyi menüjét, majd válasszuk a "Réteg kétszerezése" elemet;
11. ábra
  • A másolati réteget jelöljük ki, majd alakítsuk át fekete-fehérré, amihez a "Színek" menüből válasszuk ki a "Telítetlenné tevés..." elemet;
12. ábra
  • A fekete-fehér réteget invertáljuk (fekete és fehér csere), melyhez a "Színek" menü "Invertálás" elemét kell elindítani;
13. ábra
  • Befejezésül a két réteget össze kell adni, de egy speciális módszerrel, amihez a 14. képen látható "Gyenge fény" opciót kell választani a "Rétegek" dokkablak tetején. Ennyi az egész. A kiinduló kép és a végeredmény megtekinthető a 15. ábrán látható animált GIF képen.
14. ábra
15. ábra
Feladat:
  • A napernyőnek készítsünk árnyékot 20-as sugarú lágy széllel a szabadkézi kijelölő (lasszó) eszközzel, valamint a fényerő -75-ös értékre állításával a "kubai tengerpart" rétegen, ahogy az a 16. képen látszik is (2.1 témakör).
16. ábra
  • Befejezésül a szerző réteghez is adjunk árnyékot, hiszen a napernyő engem is beárnyékol. Ennek a módszere ugyanaz lesz, mint amit a homok árnyékolása során végeztünk. Segítségként itt a 17. ábra, hogy lássuk a kijelölést (szabadkézi kijelölés a "szerző" rétegen a napernyő szélétől a jobb lábamig, majd körbe a testem körül, hiszen a napernyő ezt a részt árnyékolná be).
17. ábra
Feladat:
Mentsük le (a helyi menü segítségével), majd nyissuk meg a 18. ábrán látható, tengerparton készült képet, azután szelektíven világosítsuk ki az alakot. Ehhez alkalmazzuk a szabadkézi kijelölést, majd növeljük meg a fényerőt (2.1 témakör).

18. ábra
Feladat:
Mentsük le, azután nyissuk meg a 19. ábrán lévő templom képet, másoljuk le egy új rétegre, az új réteget alakítsuk fekete-fehérre, invertáljuk, végül lágy fénnyel egyesítsük a két réteget (2.2 témakör).

19. ábra
Ha tetszett, ne felejtsed el a cikket megosztani! A felső Facebook lájk és megosztás a PC Suli Facebook oldalára vonatkozik, ez pedig a cikkre.

Ha a jobb oldalon / fent lévő reklám olyasmiről szól, ami érdekel, kérlek nyissad meg. Ez Neked semmibe nem fog kerülni, a PC Sulit viszont - tényleg csak pár forinttal - támogatja. Előre is köszönöm!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése